Januar måned har flydd av gårde. Fra vi hadde formell overtakelse av dagsonen på Haraldsplass inkludert sjakten og gangtunnelen ned mot stasjonsområdet (Sone 7, 6, og 5, se Innlegg God jul og Godt nyttår) på nyåret har tidsplanen vært stram og aktivitetene stått på rad og rekke.
Som i sjakten ved Haukeland ser man ved Haraldsplass bare hullet når man passerer med bil eller til fots, men aktiviteten i bunn og innover tunnelen er stor. Vi har utført nødvendig opprigging og sikringsarbeid gjennom alle de nye sonene hvor fokuset er en solid og velfungerende kollektiv sikring for alle arbeidstakere, maskiner, og utstyr. Videre mener vi det er svært viktig å ha god generell belysning for trygge og sikre gangsoner, samt at det bidrar til ett bedre arbeidsmiljø

Vår leverandør av tunnelduk W. Giertsen har montert vannsikringsduk gjennom den 100m lange gangtunnelen, og arbeidet deres avsluttes midlertidig før de skal trekke og klemme duken på plass når betongen er støpt. Det er nå klart for tekniske fag på bakkenivå, samt første lag med betong som vil pågå gjennom februar måned. Dette er en grovstøp som vi kan utnytte videre ved montasje av bærestål for ventilasjon og himling, da vi kan benytte mindre elektriske sakselifter og trucker som ikke har mulighet til å kjøre på grovere underlag.

I oppgangen mellom gangtunnelen og stasjonsområdet er heissjakten klatret nesten helt til topps, hvor ytterveggene omslutter det første dekker over teknisk rom.

Stasjonsområdet er allerede i byggefasen, et trafikkert område for gjennomkjøring av betong-, armerings-, forskalings-, og kranbilleveranser. Ca. midt i stasjonsområdet er det etablert en by-pass tunnel som leder oss rundt sjakten ved Haukeland og inn i innadgående enkeltspor fra Kronstad. Denne forsyner det meste av trafikken til sjakten ved Haukeland og oppgangen mot gangtunnelen. Likevel er vi godt i gang med tunnelduk også her og den ferdigstilles i løpet av de nærmeste ukene på lik linje som i gangtunnelen.

I sjakten ved Haukeland er hvor de største betongarbeidene ligger, her er fundamenter etablert og tilbake fylt igjen, yttervegger som skiller rulletrapp-sjakten fra bybanesporene på vei oppover, og heisen i teknisk del har klatret tre etasjer. Følg med videre for enda mer innsikt på arbeidene som pågår under Haukelandsområdet og som skal bringe Bybanen og folket frem.
